måndag 7 februari 2011

Rökning ökar risken för allt det här!


Det är skrämmande!
  • Försämrad fertilitet, ofruktsamhet bland kvinnor och män.
  • Misslyckad konstbefruktning. Chansen för en lyckad konstbefruktning är bara en femtedel för rökaren jämfört med icke-rökaren.
  • Livmodercancer. 
  • Hämning av fostrets utveckling.
  • Impotens. 60-70 procent av de som söker för impotens på urologiska kliniker är rökare.
  • Rökning påverkar sexlusten negativt.
  • Risken för tandlossning är 4-6 gånger större för den som röker.
  • Munhålecancer.
  • Stämbandsödem.
  • Sårläkning. Rökare har sämre sårläkning än icke rökare.
  • Åderförkalkning, bland annat manifesterat som Claudicatio intermittens, kärlkramp i benen, också kallat "fönstertittarsjuka".
  • Lungcancer.
  • Strupcancer.
  • Magsäckscancer.
  • Cancer i bukspottkörteln.
  • Cancer i urinblåsa och cancer i njure. Hos män anses hälften av alla dessa cancerfall hänga samman med tobak.
  • Leukemier
  • Aortaaneurysm (bråck på stora kroppspulsådern).
  • Rytmrubbningar i hjärtat med dödlig utgång.
  • Dålig blodcirkulation i hjärtat.
  • Hjärtinfarkt.
  • Slaganfall (stroke).
  • Spontant luftläckage till lungsäcken.
  • Dödsfall på grund av kronisk obstruktiv lungsjukdom, det vill säga emfysem samt kronisk luftrörskatarr.
  • Struma (sköldkörtelförstoring).
  • Giftstruma med ögonkomplikationer.
  • Dödlighet i magsår.
  • Ryggsjukdomar. En rökare har skörare diskar (kotmellanskivor) i ryggraden och har därmed större risk för diskbråck och andra ryggbesvär.
  • Lårbensbrott. Äldre rökare bryter lårbenshalsen dubbelt så ofta som de som inte röker. Orsaken är benskörhet.
  • Synskada. Rökare drabbas av synskada.
  • Psoriasis. Var fjärde fall av hudsjukdomen psoriasis anses vara kopplat till rökning.
  • Rynkor.
  •  
     
Sen kan jag lägga till sånt som jag själv har upplevt pga min rökning.

-Jag har alltid iskalla fötter/händer (Dålig blodcirkulation)
-Jag får lätt huvudvärk om jag rökt mycket.
-Jag känner mig hängig, seg o trött
-Jag har urusel kondition
-Man får gula naglar
-Jag luktar skit både om hår händer, kläder o mun! Hela jag luktar skit!


Man låter verkligen pengarna gå upp i rök, så om man inte bryr sig om sin hälsa så kan man väll iaf känna efter om det verkligen är värt att slänga så mycket pengar på nått så onödigt?!



    Men det känns skönt att veta att skadorna man förorsakat sig kan repareras om man slutar.

    Tid sedan rökstoppet Positiva hälsoeffekter
    20 minuter Blodtryck och puls går ner till en normal nivå.
    8 timmar Nikotin- och kolmonoxidhalten i blodet minskar med hälften.
    Syrehalten i blodet blir normal.
    24 timmar All kolmonoxid har försvunnit ur kroppen.
    Lungorna börjar rensa bort slaggprodukter.
    48 timmar
    Inget nikotin finns kvar i kroppen.
    Förmågan att känna lukt och smak har förbättrats rejält. 


    (Här befinner jag mig just nu eftersom jag inte använt nått "sluta-röka preparat")

    72 timmar Det blir lättare att andas, bronkerna börjar slappna av/vidgas och den allmänna energinivån ökar.
    2 till 12 veckor Blodcirkulationen och lungkapaciteten förbättras – det känns till exempel lättare att promenera.
    3 till 9 månader Lungkapaciteten har förbättrats med upp till 10 procent vilket innebär förbättrad andning. Tidigare ”rökhosta” avtar.
    5 år Risken för hjärtinfarkt har sjunkit till omkring hälften jämfört med en rökare. Risken för hjärnblödning är lika liten som för en icke-rökare.
    10 år Risken för lungcancer har minskat till omkring hälften jämfört med en rökare.
    Risken för hjärtattack har minskat till densamma som för en icke-rökare.




    Dessutom:
    • Att sluta röka förebygger impotens hos mannen och förbättrar möjligheterna för en kvinna att bli gravid och få ett friskt barn.
    • Hudens struktur förbättras.
    • Fräschare andedräkt, hår och kläder är ytterligare en bonus.
     
    Min vän Frida har varit rökfri i 5 Månader nu, du e så duktig! Du är en inspirationkälla och bevis på att man kan lyckas!



    Kan hon, kan jag!


    Att snusa är precis lika skadligt som att röka. Den enda skillnaden är att du inte förgiftar din omgivning. Snus luktar fan kattpiss o tar kål på ditt tandkött o din mage!






    Hoppas jag kan motivera fler än mig själv med detta inlägg.

      4 kommentarer: